Sju tips för att bemästra Instagram för företag
Oavsett om din strategi behöver uppdateras eller om du är en nykomling i det här sociala medienätverket, kommer du att hitta dessa sju tips om hur du använder Instagram för affärer mycket användbara.
1. Visa vad du gör på ett kreativt sätt
Fokusera på lösningen du tillhandahåller, inte på de produkter du säljer. På Instagram är det viktigt att skapa mervärde för dina kunder och se snygg ut medan du gör det. Underskatta aldrig det faktum att din viktigaste tillgång (och undergång) på detta sociala medienätverk är visuellt innehåll. Visa din företagskultur, dela din vision med världen eller dela några tips – se bara till att det är attraktivt paketerat.
2. Skapa en vinnande profil
Som företag gör du förmodligen en massa saker och erbjuder ännu fler lösningar. Bli inte alltför fast i att försöka förmedla det på 150 tecken. Fokusera på din viktigaste USP eller din nästa stora grej – vare sig det är en händelse, marknadsföring eller produktlansering. Eftersom den enda klickbara länken finns i din bio-sektion (rätt under ditt namn), ta för vana att uppdatera den ofta.
Instagram har även Instagram Business-profiler och betald reklam. Affärsprofilen lägger till ett telefonnummer till din bio och ger tillgång till omfattande analysdata som annars inte skulle vara tillgängliga om du inte använder ett verktyg för sociala medier.
3. Ta med följarna bakom kulisserna
Kunder har en naturlig nyfikenhet på varifrån deras produkter kommer, och du kan använda Instagram för att visa dem hela deras livscykel. Detta är särskilt relevant för företag som säljer miljövänliga eller FairTrade -produkter. Källbilder för att demonstrera hur produkter tillverkas – från basmaterial, produktion och distribution.
4. Utöka din räckvidd med #hashtaggar
Använd hashtaggar för att utöka din räckvidd. Dessa kan vara kampanjspecifika eller generella – allt som är viktigt är att de är relevanta. Se till att även ställa in din huvudsakliga företagshashtagg (#dittvarumärke) och använd den sparsamt på Instagram (Twitter och LinkedIn är också bra). Detta gör det lättare för människor att hitta innehåll som är relaterat till dig och ditt huvudkonto.
Det är bästa praxis att använda mellan tre till fem hashtaggar, trots att det högsta du kan lägga till är 30 per inlägg. Använd dina egna, kampanjspecifika hashtaggar såväl som de mer populära hashtaggarna för att öka exponering av ditt innehåll. Du bör också överväga placeringen av hashtags du lägger till. Dessa kan läggas till i slutet av inlägget, i en kommentar eller arbetas in i själva inlägget. Tänk på att alla inte övervakar hashtags på sociala medier, så att tagga ett konto är oftast ett bättre val om du vill bli uppmärksammad, vilket leder till punkt 5.
5. Samarbeta och @nämn andra
Instagram är en av de starkaste sociala mediekanalerna för att lyfta fram medarbetare och dela framgångsberättelser. Även om du inte officiellt samarbetar med en ideell organisation kan du ge till välgörenhet eller göra en insamling ett par gånger om året. Allt är bra så länge orsaken stämmer överens med dina varumärkesvärden och uppdrag.
6. Bygg förväntan och erbjud exklusivitet
Att hålla dina kunder intresserade är en viktig del av alla effektiva marknadsföringskampanjer. Belöna dina lojala följare med exklusivt innehåll. Låt dem vara de första att veta om nya produkter, tjänster eller evenemang. Skapa teaser-bilder som skapar förväntan eller tillfredsställer nyfikenhet för dina nya releaser, kontorsöppningar eller butiker. Denna typ av förhandsvisning får dina följare att känna sig speciella och får dem att komma tillbaka för mer insiderinformation.
7. Analysera din framgång och bygg vidare på den
Utan att ta ett steg tillbaka och analysera vad som fungerade och vad som inte fungerade, blir marknadsföring bara en gissningslek. Sanningen är att du kan läsa alla artiklar i världen om bästa praxis och publiceringstider, men du får bara reda på vad som fungerar för dina kunder genom att testa och mäta resultat.
Olika mätverktyg för sociala medier kan dock hjälpa. Du kan använda dem både för att schemalägga dina kampanjer i förväg men också för att använda analyser och statistik för att mäta framgång. Se till att regelbundet mäta antalet följare, engagemang och klick, allt för att förfina och förbättra din strategi.
Relaterade artiklar
Trots att ÖIS Fotboll inte har varit i Allsvenskan sedan 2009 håller deras affärsnätverkLäs mer
Idealtryck? Finns de kvar? Ja, blir det självklara svaret på den frågan, nu påLäs mer
Träning kan också vara ett bra sätt att skapa sammanhållning och bygga teamet påLäs mer
Oroa dig inte – det här potentiellt öronbedövande scenariot är inte verklighet än. MenLäs mer
Exxon Mobil Corporation, som marknadsför sig som ExxonMobil, är ett amerikanskt petroleumbolag som rankasLäs mer
Mässarrangörer världen över funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangeraLäs mer
Att kunna separera hemmet från arbetet är för många en stark anledning att återgåLäs mer
Sedan 1 juli 2021 råder nya regler för tjänstebilar. De nya reglerna innebär ettLäs mer
Så vad är “superbusiness”? Rent konkret är det ett förstklassigt säte i business classLäs mer
Systematisk verksamhetsledning skapar starka varumärken.Läs mer