Zuckerbergs planer efter namnbytet från Facebook till Meta
Facebook har inte tillkännagivit några ledningsförändringar i samband med namnbytet. Men på Zuckerbergs personliga Facebooksida ändrades hans jobbtitel till: “Grundare och VD på Meta” direkt efter pressmeddelandet. På frågan från The Verge om han skulle förbli VD på Facebook under de kommande 5 åren, sa han: “Förmodligen. Jag har inte ett specifikt datum för hur länge jag vill göra det här. Jag antar att det jag skulle kunna säga är att jag är väldigt exalterad inför nästa kapitel”.
Namnbyte mitt under granskning
Zuckerberg startade det stora evenemanget genom att förhandsvisa en rad nya sociala, spel- och arbetsplatskoncept för metaversen – och genom att bemöta kritiken i att fokusera på sådana här förändringar mitt under ytterligare en granskning av företaget.
“Jag vet att vissa människor kommer att säga att det här inte är en tid att fokusera på framtiden, och jag erkänner att det finns viktiga frågor att arbeta med i nuet. Det kommer det alltid att göra. Enligt många människor kommer det nog aldrig finnas ett bra tillfälle att fokusera på framtiden. Men jag vet också att det finns många av er som känner på samma sätt som jag. Vi lever för det vi bygger. Och medan vi gör misstag, fortsätter vi att lära oss och utveckla och gå vidare.”
– Mark Zuckerberg
Den nya versionen skapar 10 000 nya jobbtillfällen
Facebook visade en serie konceptvideor som lyfte fram dess vision för metaverse, som att skicka en holografisk bild av dig själv till en konsert med en vän som deltar i verkligheten, sitta runt virtuella mötesbord med avlägsna kollegor eller spela uppslukande spel med vänner. Facebook sa nyligen att de skulle anställa 10 000 personer i Europa för att bygga ut konceptet.
Zuckerberg meddelade en rad andra nyheter. Bland annat att Messenger-samtal kommer till VR, de planerar att driva en virtuell marknadsplats där utvecklare kan sälja virtuella varor och en ny startskärm i Oculus Quest för att göra chatt och spel i den virtuella världen mer social.
“Dina enheter kommer inte att vara i fokus för din uppmärksamhet längre. Vi börjar se många av dessa teknologier sammanstråla under de kommande fem eller tio åren. Mycket av detta kommer att bli mainstream och många av oss kommer att skapa och leva i världar som är lika detaljerade och övertygande som den riktiga världen, på en daglig basis.”
– Mark Zuckerberg
Andra kända namnbyten
Ett antal större företag har bytt etablerade varumärken genom åren. Kentucky Fried Chicken förkortade sitt namn till KFC, japanska bilmärket Datsun blev Nissan. Några högprofilerade namnbyten har följt efter skandaler eller kontroverser. Philip Morris, tillverkaren av Marlboro, bytte namn till Altria till exempel, och ValuJet blev AirTran efter att ett av dess plan kraschade 1996.
Andra namnbyten är avsedda att spegla företagets bredare ambitioner. Snapchat bytte namn till Snap 2016 för att återspegla sin satsning på hårdvara och Google omstrukturerade företaget med ett nytt namn, Alphabet, som de planerar att växa en mängd olika affärsdivisioner under.
Fler artiklar i denna artikelserie
Relaterade artiklar
Trots att ÖIS Fotboll inte har varit i Allsvenskan sedan 2009 håller deras affärsnätverkLäs mer
Idealtryck? Finns de kvar? Ja, blir det självklara svaret på den frågan, nu påLäs mer
Träning kan också vara ett bra sätt att skapa sammanhållning och bygga teamet påLäs mer
Oavsett om din strategi behöver uppdateras eller om du är en nykomling i detLäs mer
Oroa dig inte – det här potentiellt öronbedövande scenariot är inte verklighet än. MenLäs mer
Exxon Mobil Corporation, som marknadsför sig som ExxonMobil, är ett amerikanskt petroleumbolag som rankasLäs mer
Mässarrangörer världen över funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangeraLäs mer
Att kunna separera hemmet från arbetet är för många en stark anledning att återgåLäs mer
Sedan 1 juli 2021 råder nya regler för tjänstebilar. De nya reglerna innebär ettLäs mer
Systematisk verksamhetsledning skapar starka varumärken.Läs mer